BLoG pAnAS beRgeRAk

movie, mp3, lyrics, artist, singer, actor, film, video, gossips,blogging tips,

WANNA NOE ME

not an ordinary person... simple and enjoy reading books and surfing internet... i am cat maniac.. Feel free to be my frenz by adding my friendster account... OK...SEE YA...

WHAT"S HOT TODAY

Chelsea loss to Barnsley in QF CARLING CUP...a nightmare night for chelsea players

Ibu..begini cara dihargai?

Satu peristiwa yang aku rasa mengguris hati berlaku sewaktu nak balik KL.
Aku terasa sayu sangat-sangat. Sejak dlm kandungan ibu, selama 9 bulan dia mengandungkan kita, segalanya dia sanggup. Dia menjaga kita sejak dari dlm kandungan. Lahirnya kita, dibelai, dimanja dan diberi apa yang diminta hingga sanggup mengorbankan kepentingan diri sendiri.

Dari tapak kaki sebesar 2 ibu jari ibu menjaga, mendidik mengasuh sehinggalah dewasa. Sehingga anak itu boleh berdikari dan menjaga diri sendiri. Ibu tak pernah jemu memberikan kasih sayangnya, tak pernah letih melayan karenah anak2nya.

Tapi apa yang diberikan oleh anaknya setelah dewasa. Apakah balasan seorang anak itu kepada ibu yang semakin tua dan uzur. Inilah yang berlaku didepan mata aku. Jiran aku tinggal bersama ibunya yang tua. Bersama isteri dan anak-anaknya. Si ibu tua diperlakukan seperti sampah. Menitik air mata aku melihatnya.

Si ibu yang dah tua, terpaksa keluar membeli makanan seorang diri. Dia hanya berjalan kaki terhencot2. Apa perasaan anda semua? Makanan tidak diberi lantaran anak tidak ambil peduli. Hanya menghulurkan beberapa ringgit untuk ibunya dan membeli makanan sendiri. Kesian.

Tadi, selepas membeli makanan seperti biasa – si ibu pulang ke rumah. Malangnya pintu pagar dikunci. Terjerit-jerit la si ibu memanggil anaknya di dalam. Pintu rumah terbuka luar, tapi tak seorang pun keluar untuk membuka pagar untuk ibu@neneknya. Mengalir air mata melihat keadaan itu. Seorang anak tidak mengambil peduli dengan keadaan ibunya. Sepatutnya dalam keadaan ini, si ibu yang sudah tua dan uzur tidak patut disuruh membeli makannya sendiri. Minta atau suruhlah isteri menyediakan makanan. Ataupun di upah pembantu rumah untuk menjaga ibu sekiranya diri sendiri tidak mampu.

Si ibu tadi menagis2 sambil memangil2 anaknya@menantunnya@cucunya supaya dibukakan pintu pagar rumah. Sewaktu kejadian saya bersama emak yang menghantar saya ke kereta untuk balik ke KL. Emak saya cuma berpesan, jangan jadi anak tak mengenang budi. Tgk aja jiran sebelah. Sambil mengucup tangan emak dan mencium pipinya, air mata saya mengalir.

Anak jenis apa yang patut diberikan gelaran. Cuma mampu berharap, anak tadi sempat la memohon ampun sebelum ibunya menutup mata.

p/s...petikan dari penulis nickname Cadbury

0 comments:

Post a Comment